Aktualności

24.04.2016

Marketing Automation - cóż to takiego?

Napisane przez: Mariusz Dykas

Marketing Automation uznawany jest za technologię marketingową zapewniającą największy zwrot z inwestycji. Opinię taką wyraziło 58% respondentów w badaniu Survey Report: A Look At the Content and Technology Driving Today’s Demand Generation przeprowadzone przez Spear Marketing Group.

Marketing Automation - czyli automatyzacja marketingu w internecie zdobywa co raz więcej zwolenników w Polsce i na świecie. Nic dziwnego, ponieważ narzędzia takie jak SalesMiles.pl dają to czego najczęściej nam brakuje czyli czas i pieniądze.

Dla kogo ?

Narzędzia te przeznaczone są dla wszystkich tych, którzy chcą sprzedawać przez internet swoje usługi począwszy od fryzjera, stomatologa, internetowego sklepu odzieżowego po sklep z płytkami ceramicznymi czy drukarnie wielkoformatową. Interesują się nimi również przedsiębiorcy, którzy już z powodzenia handlują w internecie i chcą zmniejszyć ilość poświęcanego na ten cel czasu.

Co Tobie to da?

Więcej czasu na Biznes. Zastanówmy się co jest ci potrzebne do prowadzenia kampanii marketingowych. Często wypiszemy: CRM – baza klientów, notatki, zadania, przypomnienia i lejki sprzedażowe, e-Mail Marketing – newslettery, wiadomości masowe i indywidualne, autorespondery, Analityka WWW – kto, kiedy i po co ją odwiedza. Pytanie do Ciebie czy wolisz korzystać z tych narzędzi z kilku różnych firm czy wygodniej by Ci było mając to wszystko w jednym miejscu ? Choćby z tego jednego powodu jesteś już daleko przed konkurencją, ponieważ oszczędzasz mnóstwo czasu już na początku kiedy wybierasz kolejne narzędzia nie wspominając już o wygodzie zarządzania informacjami, bo całość masz w zasięgu jednego spojrzenia.

Zarządzanie SocialMedia. Co byś powiedział na to gdybyś mógł zarządzać facebookiem, twitterem i kanałem na YouTube w jednym miejscu z poziomu tylko jednego panelu? Już nie musisz logować się do każdego panelu oddzielnie i zakładać specjalnego pod SocialMedia kalendarza. Dzięki tym narzędziom będziesz mógł również napisać treści na posty na facebook’a na np 10 kolejnych postów i nie martwić się o ich wystawianie bo system zrobi to za Ciebie. Z pewnością wiesz już, że zaplanowanie postów bezpośrednio na facebook’u, zmniejszy ich zasięg.. tutaj ci to nie grozi.

Gigantyczny wzrost sprzedaży

Analiza danych. Wysyłasz mailingi do swoich klientów i cieszysz się jakąś tam konwersją. No i super, tylko jaka będzie Twoja odpowiedź na pytanie: “Które mailingi najlepiej dotychczas konwertowały?” “Który Landing Page miał największą skuteczność?”. Tutaj bardzo często pojawia się problem, ponieważ takich statystyk w ogóle nie prowadzisz. Jednym z najważniejszych czynników sukcesu w marketingu internetowym jest analiza danych statystycznych takich jak stosunek ilości odwiedzin do ilości zakupów czy procent otwartych maili po wprowadzeniu określonych zmian. Bez tych danych to jak strzelanie na oślep. Coś tam trafisz ale kokosów nie zarobisz na pewno.

Wykorzystywanie okazji do sprzedaży.

Czy jesteś w stanie odpisywać do każdego klienta, który choćby zarejestrował się na newsletter? Czy jesteś w stanie pisać wiadomość do każdego klienta, który wszedł na Twoją stronę zakładając, że masz już narzędzia, które o takich zdarzeniach Cię informują? Nie ma szans. Dlaczego w ogóle piszę o tym w kontekście pieniędzy i zwiększenia sprzedaży? Piszę o tym, ponieważ każdy kontakt klienta z naszą firmą to okazja do sprzedaży. Warunkiem jest tylko (albo aż) zareagowanie na każdą taką sytuację co bez automatyzacji tych czynności byłoby nienormalne. Co powiesz na taki sposób działania:

1. Po wejściu na Twoją stronę klientowi ukazuję się okno czatu od Pana Jana Kowalskiego z pytaniem “Dzień dobry, w czym mogę dzisiaj pomóc?”.

2. Jeśli klient nie skorzysta po jakimś czasie otrzymuje propozycję “Zapisz się na nasz newsletter a otrzymasz darmowy ebook, w którym dowiesz się jak pielęgnować swój trawnik”

3. Wysłanie na podany email wiadomości z prośbą o potwierdzenie rejestracji.

4. System śledzi klienta i odnotowuje, że klient interesował się nożycami do przycinania krzewów. Ostatecznie zakupu nie dokonał a więc po kilku dniach otrzymuje wiadomość “Zapraszamy Cię do zapoznania się z wideo o pielęgnacji krzewów ozdobnych” (“łał. Idealnie. Skąd wiedzieli, że akurat to jest mi potrzebne?”)

5. Jeśli klient nadal zakupu nie dokonał to system może wysłać np wiadomość z promocją na w/w nożyce, które obowiązuje tylko dzisiaj.

I teraz wyobraź sobie, że robisz to wszystko ręcznie, z każdym klientem. Jeśli ktoś w ogóle wpadł na ten pomysł to szczerze współczuję. Oczywiście nie musimy tego wszystkiego wysyłać. No bo po co nam ten klient. Jeśli kolejny raz będzie szukał w internecie to kupi sobie u konkurencji ;)

Mariusz Dykas

CEO SalesMiles

Mariusz Dykas - przedsiębiorca, który już od gimnazjum zajmuje się biznesem. W artystyczny sposób przedstawia swoją pasję rozwoju osobistego oraz pokazując inną drogę ludzkiego życia. Autor książki @MARKET_ING. Od wielu lat pokonuje wszystkie stereotypowe spojrzenie na życie.

Magik, który zawsze znajdzie rozwiązanie na dane wyzwanie. Słowo problem nie występuje w jego słowniku. Jest człowiekiem orkiestrą potrafiącym odnaleźć się w praktycznie każdym środowisku.

Jako filantrop wspiera ludzi kreatywnych jak i ciekawe pomysły. Angażuje się w charytatywność jak i projekty non profit. Rozdaje wiele szkoleń jak i narzędzia marketingowe na swoich spotkaniach rozwojowych.

Komentarze